Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Siła nie zależy od masy ciała
#1
Jak świat długi i szeroki mit „siła nie zależy od masy ciała” jest powtarzany w klubach na całym świecie. Osoby go głoszące zaprzeczają fizyce i obserwacjom medycyny sportowej (prowadzonym kilkadziesiąt lat). Są to zarówno zawodnicy sztuk walki, jak i osoby ćwiczące na siłowniach.




Jeżeli nie wierzysz, że siła zależy od masy - przyjmij cios od wytrenowanego boksera z kategorii muszej (~51 kg) i ciężkiej (>91 kg). Spróbuj powalczyć w klinczu z zapaśnikiem ważącym 70 kg oraz drugim zawodnikiem mającym 110 kg. Osoby opowiadające o energii kinetycznej i roli prędkości - pomyliły dziedziny naukowe. Wbrew opowieściom o Brusie Lee oraz "mnichach z Shaolin" - fizyka nie przestaje działać. Owszem, dla pocisku mającego prędkość 300-360 m/s (pistolet) czy 700-900 m/s (karabinki, karabiny) największe znaczenie ma prędkość. Dlaczego? Bo pocisk pistoletowy czy karabinowy ma bardzo niewielką masę (np. 5,56 x 45 mm ledwie ~ 4 g). Kończyna człowieka nie porusza się z prędkością naddźwiękową oraz jest ciężka. Stąd wzór na energię kinetyczną nie ma większego zastosowania. Decydujące znaczenie ma masa.



Siła zależy od:

składu (jakości) mięśni, ilości tłuszczu śródmięśniowego i podskórnego,
przekroju mięśnia (obwodu),
ilości włókien poszczególnych rodzajów (szybkich, wolnych, pośrednich),
wytrenowania, w tym układu nerwowego– angażowanie jednostek motorycznych w jak najkrótszym czasie,
techniki (koordynacji) - synergia mięśni zaangażowanych np. w przysiadzie, podrzucie czy wyciskaniu leżąc (ma to także ogromne znaczenie np. dla siły ciosu),



To daje odpowiedź na pytanie, czemu kulturyści są często tak słabi – względem masy ciała podnoszą nieproporcjonalnie małe ciężary. Zawodnicy w większości budują włókna IIa i typu I (powolne, wytrzymałościowe), bardzo rzadko angażują najsilniejsze (IIx). Dodatkowo wiemy, że trening kulturystyczny pociąga za sobą hipertrofię sarkoplazmatyczną (co także nie znajduje żadnego przełożenia na siłę zawodnika). Potężna osoba robi trening stosunkowo niewielkimi ciężarami - mięśnie się rozciągają, uszkadzają i rosną- ale za tak zbudowaną masą nie idzie żadna siła (hipertrofia sarkoplazmatyczna następuje głównie w zakresie 50-70% CM i zakresie powtórzeń powyżej 12 powtórzeń). 100 kg wagi ciała ciężarowca nie jest równe 100 kg wagi kulturysty. 60 cm obwodu ramienia strongmana nie jest równe 60 cm obwodu kulturysty. Jakościowa masa ciała daje siłę, w takim przypadku zastosowanie znajduje poniższy wykres:

Poniższy wykres pokazuje, w jakim stopniu siła zależy od masy. Jak widać siła zależy bezpośrednio od (jakościowej) masy.


[Obrazek: sila_masa.jpg]








W sportach walki jest to szczególnie ważne, stąd kategorie wagowe. Gdyby waga ciała nie miała znaczenia, w boksie tajskim nie byłoby osobnych kategorii wagowych np. co 4 kg... W kickboxingu ISKA są nawet osobne kategorie wagowe co ... 2 kg. Podobnie są kategorie wagowe w podnoszeniu ciężarów, 3-boju itd.

Gdyby waga ciała nie miała znaczenia, strongmani nie ważyliby po 140-180 kg (masa ciała ma kolosalne znaczenie – szczególnie przy przeciąganiu TIRA czy samolotu). Notabene - jeden z "naturalnych" strongmanów Benjamin Kelsey (Wielka Brytania), startujący w kategorii 105 kg - w rywalizacji ze wspomaganymi farmakologicznie kolosami na Woodstocku (4 sierpnia 2013 r.) zajął 8 miejsce (na 10 startujących). To pokazuje, jakie znaczenie ma masa ciała. Potrzebujesz więcej dowodów?




MIKHAIL KOKLYAEV - jeden z najlepszych zawodników (strongman i podnoszenia ciężarów) na ziemi:
1.93 m - waga 160-165 kg
ZYDRUNAS SAVICKAS 1.9 m - wg różnych danych od 170 do 185 kg - ścisła światowa czołówka strongman

Gdyby waga ciała nie miała znaczenia, strongmanom starczyłoby ważyć po 115-120 kg...
Kiedyś kulturyści budowali siłę, masa była jedynie skutkiem ubocznym. Obecnie często za potężną masą stoi nieproporcjonalnie mała siła funkcjonalna.




AMIT SAPIR - mierzący 170 cm, ważący ponad 100 kg zawodnik z dużym doświadczeniem (kulturystyka: IFBB PRO, podnoszenie ciężarów) uważa, że:

Cytat:
Cytat:MINIMUM dla początkującej osoby ćwiczącej kulturystykę jest: wykonywanie przysiadu ze sztangą ważącą co najmniej tyle co zawodnik. Ważysz 80 kg - siadasz 80 kg. Średniozaawansowany powinien wykonywać przysiad z ciężarem co najmniej DWUKROTNOŚCI MASY CIAŁA tj. osoba ważąca 80 kg, powinna przysiadać 160 kg, 100 kg zawodnik powinien siadać 200 kg itd.
Źródło: Top 10 Tips from a Pro Bodybuilder, Amit Sapir


Jedna ze złotych zasad treningu żywej legendy kulturystyki, Schwarzeneggera mówiła o używaniu wielkich ciężarów.

Cytat:
Cytat: Napisał Arnold Schwarzenegger
UŻYWAJ DUŻYCH CIĘŻARÓW NA NISKIM ZAKRESIE POWTÓRZEŃ.

8 SERII z ciężarem 165 kg da lepszy efekt niż seria 40 powtórzeń z ciężarem 62 kg.

Nigdy nie robiłem mniej niż 6 i więcej niż 12 powtórzeń dla większości ćwiczeń i partii - nawet łydek...





Arnold był najlepszym przykładem zawodnika który wraz z masą ciała budował dużą siłę mięśni. Jeśli sądzisz, że siła nie jest do niczego potrzebna to ... zastanów się dwa razy. Schwarzenegger i jego wyniki:

„- wyciskanie leżąc - 227kg,
- martwy ciąg - 315kg
- przysiady - 225kg x8”

Jego partner treningowy Franco Columbu (dwukrotny Mr Olympia) przy wzroście 165 cm i wadze 84 kg (rzekomo) wykonywał przysiad z ciężarem 300 kg, wyciskał leżąc 200-238 kg, podnosił 340 kg w martwym ciągu. Czemu rzekomo?

Gdyż najlepszy zawodnik IPF roku (światowa elita trójboju siłowego) Bakkelund Kjell Egil w 2013 w sprzęcie uzyskał następujące wyniki:
• 352.5 kg w przysiadzie,
• 252,5 kg w wyciskaniu,
• 337,5 kg w martwym ciągu,

Rekordy pochodzą z kategorii 83 kg, z Mistrzostw Świata IPF rozegranych w Norwegii, w dniach 04-09.11.2013, a dane bezpośrednio ze strony: http://www.powerlifting-ipf.com/ Jeżeli Columbu osiągałby podobne rezultaty (i to bez wyrafinowanego sprzętu trójbojowego)– byłby światową rewelacją! Joe Weider na pewno uczyniłby z niego międzynarodową gwiazdę.




Potrzebujesz więcej przykładów cholernie silnych gości?

- Evan Centopani,
- Roelly Winklaar,
- Ronnie Coleman,
- Branch Warren,
- Svend Karlsen,
- PJ Braun,
- Tom Platz,
- Mike Liberatore
- Mark Alvisi,
- Sergio Oliva,
- John Grimek,
- Marvin Eder,
- Bill Pearl,

Kiedyś kulturyści byli szybcy, zwinni i sprawni – byli w stanie wykonać skomplikowane ćwiczenia np. stanie i chodzenie na rękach, siłowe wejścia na drążek (muscle-up). Ba, wielu startowało w zawodach podnoszenia ciężarów (gdyż kulturystyka była niszowym sportem, a głównym zajęciem "siłaczy" był dwubój ciężarowy)!




Nie wierzysz, że obecni zawodnicy są słabi?

Ilu kulturystów ważących 110 kg:
- wyciśnie leżąc 260 kilogramów,
- podniesie 345 kg w martwym ciągu
- zrobi przysiad z ciężarem 375 kg?

Oczywiście, mówimy o rekordach Polski w trójboju w kategorii 110 kg, przy użyciu sprzętu trójbojowego (wg dawnych danych ze strony http://www.powerlifting.pl/) Widziałem film, gdzie zawodnik startujący w Mistrzostwach Polski w kulturystyce miał problem z ciężarem 150 kg w przysiadzie - co nie jest nawet rozgrzewką dla początkującego trójboisty.

Porównania z zawodnikami dwuboju byłyby jeszcze bardziej miażdżące. Wyniki dla ciężarowców, z grupy seniorów: w kategorii 105 kg: rwanie prawie 200 kilogramów, w podrzucie 233 kilogramy!

Kiedyś kulturyści byli straszliwie silni: Bill Pearl przy wadze ciała ~ 99 kg wykonał przysiad z ciężarem 275 kg, martwy ciąg z ciężarem 295 kg, wycisnął leżąc 205 kg, stojąc (na barki) wyciskał 145 kg, uginał ramiona (biceps) z ciężarem ponad 100 kg. Nie trzeba dodawać, że był zbudowany jak posąg.

Kolejny z wielkich Marvin Eder „Biceps z Bronxu” był w stanie wykonać pompkę na poręczach z ciężarem 196 kg, wycisnąć zza karku 138 kg, wycisnąć leżąc 233 kg oraz 8 razy podciągnąć się na jednej ręce! Szczególnie ten ostatni wyczyn jest godny uwagi, gdyż większość współczesnych zawodników unika klasycznego podciągania na drążku.
Znam potężnych, 110-115 kg zawodników którzy w przysiadzie, martwym ciągu, podrzucie czy wyciskaniu sztangi leżąc stosowali ciężary mniejsze, niż osoby ważące 80 kg. Jeśli nie chcesz być jak w powiedzeniu: "looks like tarzan, plays like jane" używaj w treningu także dużych obciążeń (90-100% CM w zakresie powtórzeń 3-8). Jak możliwy jest wzrost mięśnia (zwiększenie obwodu) bez przyrostu siły? Wystarczy uszkodzić mięsień mechanicznie – rozciąganie w trakcie ćwiczeń - mikrouszkodzenia zostaną naprawione, jednak za tym wzrostem tkanki wcale nie musi zwiększać się siła zawodnika (zamiast wzrostu włókien mięśniowych następuje wzrost otaczających włókna tkanek – wspomniana wielokrotnie hipertrofia sarkoplazmatyczna). Co więcej, użycie dopingu sprawia, że konieczny impuls hormonalny dostarczany jest nie z organizmu (a to dają duże ciężary i ćwiczenia wielostawowe), a z zewnątrz.



Cytat:
Cytat:Urazy mięśni powstają na drodze chemicznej i mechanicznej. Mechaniczne urazy mają źródło w intensywnej pracy mięśni, szczególnie w fazie rozciągania włókien (ekscentrycznej). Wcale nie musi oznaczać wielkiej ilości ćwiczeń i serii, bardziej istotny jest czas pracy pod obciążeniem – czyli np. wykonywanie opuszczania powoli, a fazy podnoszenia ciężaru nieco szybciej. Klasyczne uginanie ramion ze sztangą stojąc ma dwie fazy – podnoszenia ciężaru oraz jego opuszczania. Przy podnoszeniu włókna się skracają. W fazie ekscentrycznej mięsień dwugłowy jest rozciągany. W fazie spoczynku białka kurczliwe aktyna i miozyna nie tworzą połączeń (mostki). Czasem, gdy ciężar jest zbyt duży włókna aktyny i miozyny są rozrywane, co niestety niesie za sobą uszkodzenia okolicznych struktur (głębsze mikrourazy). Jeśli mięsień byłby rozciągany dalej, ze zbyt dużą siłą - uległby rozerwaniu. Podobne uszkodzenia mogą wystąpić w wysiłku wytrzymałościowym, gdy obciążenie mechaniczne przekraczają możliwości włókien.
Po wystąpieniu uszkodzeń pojawia się reakcja zapalna i rozpoczyna się proces odbudowy uszkodzonych włókien (w który zaangażowane są białe ciałka krwi, komórki satelitarne, płyny wewnątrzkomórkowe, receptory, czynniki wzrostu – odpowiedź hormonalna).





Więcej: Mechanizm wzrostu mięśni

„Jak to? A pisałeś, że za masą ciała idzie siła?” Owszem, ale osoba ćwicząca niewłaściwym treningiem (50-70% CM, duża liczba powtórzeń, głównie ruchy izolowane), w porównaniu do osoby trenującej siłowo (3-bój, strongman, podnoszenie ciężarów; 1-8 powtórzeń, 85-100% CM) będzie bardzo słaba. Włókna mięśniowe mogą przyrosnąć wskutek ciągłego ich uszkadzania i niestety zawodnik nie odniesie z tego korzyści – brakuje adaptacji układu nerwowego. Same mięśnie nie dźwigają ciężarów.

I tu dochodzimy do drugiego mitu:
W treningu na masę nie musisz zwiększać obciążeń – twoim celem nie jest siła”.

Cytat:
Cytat:Jeśli nie zwiększasz obciążeń, szczególnie w ćwiczeniach wielostawowych (przysiady, MC, wiosłowanie, podciąganie na drążku, wyciskanie leżąc, podrzut, wyciskopodrzut itd.) to znaczy, że z twoim treningiem jest coś nie w porządku..
Źródło: Stuart McRobert – ”Weight Training Techniques”, 2000

„Pompowanie” mięśni małymi ciężarami i ćwiczenia izolowane stosuj tylko jako uzupełnienie treningu bazowego (martwy ciąg, przysiady, wiosłowanie, drążek, wykroki, przysiady bułgarskie, wyciskanie leżąc oraz stojąc itd.)

Zastanów się też, po co RONNIE COLEMAN (jeden z największych PRO BB na Świecie) używa tak potężnych ciężarów w treningu:



martwy ciąg ronniego colemana 363 KG X 2












Svend KARLSEN i jego parametry:

Cytat:
Cytat:Wzrost: 188 cm
Waga: 135 kg ; startowa 140-145kg
Obwód ramienia: 55 cm
Obwód uda: 80 cm
Lydka: 55 cm
Klata: 150 cm
Pas: 94 cm

Nie trzeba dodawać, że SVEN dysponował idealną sylwetką (był zawodowym kulturystą).

Co najbardziej ciekawe – wyniki siłowe:

Uginanie ramion ze sztangą, stojąc 140 kg w seriach (3-4 powt.)!
Przysiad przedni 4 x 270 kg,
Martwy ciąg klasyczny 3 x 370 kg,
Przysiady karlsena 480 kg w seriach,
Podrzut belki:185 kg,
Wyciskopodrzut zza karku 3 x 180 kg,
Uginanie ramion z logiem (rodzaj obudowanego gryfu, przyrząd strongmanów) 10 x 100 kg


Jak myślisz, po co Karlsen nawet bicepsa trenował ciężarem większym niż większość ludzi wykonuje wiosłowanie sztangą?

Magnus Samuelsson – kolejny z wielkich – zasłynął z uginania ramion ze sztangą stojąc ważącą 140 kg!

Parametry:

Cytat:
Cytat:Wzrost: 200 cm
Waga: 150 – 156 kg
Obwód ramienia: 60 cm
Udo: 80 cm
Lydka: 55 cm
Klata: 149 cm
Pas: 104 cm

Rekordy:
Cytat:

Cytat: Przysiad: 280 kg
Wyciskanie leżąc 300 kg (bez sprzętu)
Martwy ciąg: 340 kg

No i w końcu MIKHAIL KOKLYAEV. To co wyprawia na treningach Misha sprawia, że kulturyści wydają się małymi dziewczynkami, z różowymi hantelkami.

Parametry:

Cytat:
Cytat:Wzrost: 193 cm
Waga: 160-165 kg

MISHA - podnoszenie ciężarów, 3bój i strongman -jeden z najsilniejszych zawodników na ziemi











KOKLYAVEV i 1007 kg RAW (bez sprzętu!) w trójboju








PRZYSIADY 9 x 312,5 KG bez sprzętu








Rekordy siłowe KOKLYAEVA:

Podrzut sztangi 240-245 kg,
Rwanie 211 kg,
Przysiad przedni 312,5 kg (bandaże, pas),
Martwy ciąg klasyczny 3 x 400 kg (BEZ sprzętu!) oraz 417,5 kg,
Martwy ciąg jednorącz 200 kg (!),
Wyciskanie sztangi leżąc 3 x 220 kg (BEZ sprzętu),
Przysiad tylny: 360 kg (BEZ sprzętu!), 9 x 312,5 kg!
Wyciskanie sztangi głową w górę 180 kg,
Wybicie sztangi zza karku 3 x 270 kg (dwieście siedemdziesiąt kg!!!)
Wyciskopodrzut – 220 kg,
Wyciskanie żołnierskie 3 x 162,5 kg,
Odpowiedz
Topic Options
Skocz do:


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  NADH – siła, masa, wytrzymałość SCREAM 0 961 17.09.2019, 12:48
Ostatni post: SCREAM
  Najczęstrze błędy popełniane przy budowaniu masy SCREAM 0 2 111 24.02.2019, 20:54
Ostatni post: SCREAM
  Sterydy - Obsesja na punkcie masy SCREAM 1 3 490 31.08.2018, 19:40
Ostatni post: martyna96
  Mity żywieniowe związane z budowaniem masy mięśniowej SCREAM 0 2 226 30.08.2018, 11:05
Ostatni post: SCREAM
  Rozmiar ciała i poczucie siły może przysposabiać do agresji SCREAM 0 3 813 16.12.2017, 11:29
Ostatni post: SCREAM
  Czy jest możliwe budowanie suchej masy mięśniowej na cyklu ? SCREAM 0 2 492 21.11.2017, 14:28
Ostatni post: SCREAM
  Jak skutecznie zwiększyć masę ciała? SCREAM 0 4 442 08.03.2017, 10:35
Ostatni post: SCREAM
  Niebezpieczne rzezbienie ciała SCREAM 0 5 043 22.11.2016, 20:05
Ostatni post: SCREAM
  Robienie masy SCREAM 1 6 721 24.03.2016, 14:28
Ostatni post: SCREAM
  Bigoreksja - Czyli obsesja ciała ... Czy też ją macie? SCREAM 0 4 621 09.03.2016, 21:19
Ostatni post: SCREAM



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości